email pic

rakéta.hu

2022. 10. 05.

A Kuube, a Platio és a Rollin által kedden bemutatott mikromobilitási állomás tisztán napenergiával tölti fel a rollereket, miközben szélessávú internetet, vezeték nélküli telefontöltést és fedett találkozási pontot is biztosít az elektromos rollerrel közlekedők számára.

Ahogy a világ számos országában, úgy Magyarországon is jó ideje kérdés, hogyan lehet beilleszteni az egyre terjedő mikromobilitási megoldásokat a tradicionális közlekedési módok közé. Bár Budapesten a BKK már elkezdte kialakítani azokat a mikromobilitási pontokat, amelyek a várakozások szerint az eddiginél szabályozottabb rendszerbe tudják szervezni a közlekedésnek ezt a formáját, a Kuube, a Platio és a Rollin Technologies itt nem állnának meg, és kedden egy olyan új megoldás mintaprojektjét mutatták be, amely tovább növelné a mikromobilitási közlekedés szervezettségét és fenntarthatóságát.

A három magyar cég külön-külön már mind letették a névjegyüket az innovatív megoldások terén: a Kuube napelemes, wifi-hotspottal és vezeték nélküli mobiltöltővel is felszerelt okospadokkal valamint könyvmegállóval van jelen a piacon, a Platio fotovoltaikus térköveit már ma is számos országban használjak és a Rollin Technologies elektromos rollerekhez kifejlesztett állomásai is egyre több helyen bukkannak fel. A három cég most ezeket a technológiákat gyúrta össze egy közös projektben, aminek eredményeképp egy olyan mikromobilitási állomást hoztak létre, amely kényelmesebbé, szervezettebbé és ami talán a legfontosabb, fenntarthatóbbá teheti a közlekedésnek ezt a formáját.

„Ilyen komplex megoldást a világon még senki sem kínál” – mondta el a bemutatón Sebők András, a Platio ügyvezető igazgatója, aki szerint egyértelmű céljuk, hogy a termékkel a világpiacra is kilépjenek. Sebők szerint mivel a mikromobilitási állomás helyben termeli meg a rollerek töltéséhez szükséges energiát, így rendkívül hasznos lehet abból a szempontból, hogy tehermentesíteni tudja az energiaszolgáltatókat, emellett pedig hatékonyan tudja támogatni a városok kibocsátási céljait is.

Bár a világon már több cég kísérletezik azzal, hogy a mikromobilitási állomásokat megújuló energiával üzemeltessék (pl. jCharge, Duct, Swiftmile) ezek jellemzően egyszerűbb és kisebb kapacitással bíró megoldások, amelyeknél egy hagyományos napelemet helyeznek el az állomás közelében, így valóban mondhatjuk azt, hogy a Kuube, a Platio és a Rollin mintaprojektje világszinten is egyedülálló. A Budakalászon felépített állomás egyszerre öt rollert képes kezelni a Rollin Technologies töltőállomásának köszönhetően, amely akár 200 wattal is tudja tölteni a rollereket, a biztonság növelése érdekében pedig kamerával is ellátható. Déri Huba, a cég ügyvezetője hangsúlyozta, hogy az ilyen last mile (azaz utolsó mérföld) típusú eszközök ma már kényelmes, gyors és rendkívül energiahatékony megoldást jelentenek a közlekedésre, emellett kézenfekvő megoldást nyújtanak a lokális szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére és a forgalmi dugók enyhítésére is.

Az állomás harmadik eleme a Kuube által gyártott Kuube Plus okospad, amely szerves részét képezi a rendszernek, hiszen a tetején elhelyezett napelemek mellett a megtermelt energia tárolásáról is ez gondoskodik. A pad másik funkciója, hogy a közlekedők kényelmesen, fedett helyen várhatják meg, amíg a roller akkumulátora feltöltődik, miközben a szélessávú internet is rendelkezésükre áll, a padban elhelyezett vezeték nélküli töltők és USB-csatlakozók segítségével pedig a hordozható készülékeiket is feltölthetik. Gallai Máté, a Kuube alapítója és ügyvezetője ezzel kapcsolatban arról beszélt, hogy a mikromobilitás elterjedése számos problémát is hozott magával, a döntéshozók mellett pedig a piaci szereplők feladata is, hogy ezekre megoldásokat kínáljanak. „Bízunk benne, hogy találunk olyan cégeket, amik meglátják ebben a potenciált” – tette hozzá, hangsúlyozva, hogy egy ilyen megoldás a hasznossága mellett ma még komoly reklámértékkel is bír azok számára, akik adoptálják.